Przeskocz do treści

Osocze bogatopłytkowe

Czym jest?
Osocze bogatopłytkowe ( ang. platelet rich plasma - PRP) to preparat z krwi własnej pacjenta zawierający koncentrat płytek krwi, jednego z jej elementów. Zawiera liczne substancje stymulujące gojenie, regenerację oraz wzrost. Posiada także właściwości przeciwzapalne.

Metoda ta znajduje zastosowanie w ambulatoryjnym leczeniu zmian:

• przeciążeniowych - łokieć tenisisty, łokieć golfisty, ostroga piętowa itp.
  • zwyrodnieniowych - łagodzenie objawów,
  • pourazowych - stymulacja gojenia.

Jako Ortopeda posiadam wieloletnie doświadczenie w leczeniu z użyciem osocza bogatopłytkowego.

terapia osoczem bogatopłytkowym PRP
Certyfikat z ukończenia szkolenia z zastosowania osocza bogatopłytkowego w ortopedii 2012 r.

Osocze bogatopłytkowe FAQ

Osocze bogatopłytkowe - Jak to działa?

W dużym uproszczeniu w leczeniu wykorzystuje się najprostszy mechanizm gojenia.  Po skaleczeniu się, na bazie płytek krwi, tworzy się strup. Następnie formuje on bliznę.

Z krwi pacjenta izolowane są płytki krwi, wraz z osoczem. Podajemy je w miejsce które wymaga gojenia. Na jego bazie, w miejscu podania, powstaje naprawiona tkanka - "blizna".

Czy są jakieś przeciwwskazania do stosowania osocza bogatopłytkowego?

Należy poinformować Lekarza:

• przyjmowanych lekach, w szczególności rozrzedzających krew / wydłużających czas krwawienia,
  • chorobach krwi,
  • nowotworach.

Terapia osoczem bogatopłytkowym - jakie są wskazania?

choroby przyczepów mięśni i więzadeł:
łokieć tenisisty,
łokieć golfisty,
entezopatia mięśnia podłopatkowego,
entezopatia mięśnia nadgrzebieniowego,
entezopatia mięśnia pośladkowego średniego,
entezopatia mięśnia pośladkowego małego,
entezopatia mięśni przywodzicieli.
choroby przeciążeniowe:
kolano skoczka (entezopatia lub tendinopatia więzadła rzepki),
ostrogi piętowe - zapalenie rozcięgna podeszwowego(czytaj więcej po angielsku),
zwyrodnienie ścięgna Achillesa,
zwyrodnienie łękotki przyśrodkowej, uszkodzenie łękotki przyśrodkowej
zwyrodnienie mięśnia nadgrzebieniowego (czytaj więcej po angielsku).

stymulowanie gojenia:
uszkodzenia ścięgien i mięśni,
urazy awulsyjne niedokonane przyczepów mięśniowych,
opóźniony zrost kości,
uszkodzenie łękotki przyśrodkowej (czytaj więcej po angielsku).
stany zapalne na tle choroby zwyrodnieniowej:
osteofity brzeżne krawędzi stawowych,
artroza (czytaj więcej po angielsku >1< >2< >3<).

Zwyrodnienie kolana - czy osocze bogatopłytkowe pomoże?

Terapia czynnikami wzrostu jest pomocna przy leczeniu choroby zwyrodnieniowej stawów. Osocze bogatopłytkowe istotnie zmniejsza dolegliwości oraz spowalnia dalszy postęp choroby. Hamuje stan zapalny towarzyszący chorobie zwyrodnieniowej. Leczenie bólu jest ważnym aspektem. Przywracając bezbolesny ruch, znacznie poprawia komfort funkcjonowania na co dzień, a co za tym idzie przywraca zdrowie. Czytaj więcej po angielsku >1< >2< >3<.

osocze bogatopłytkowe z kwasem hialuronowym

Kwas hialuronowy jest cennym uzupełnieniem terapii czynnikami wzrostu. W przypadku choroby zwyrodnieniowej stawu / uszkodzeń jego powierzchni chrzęstnych / chondromalacji - działa synergistycznie / wzmacniając efekt leczniczy (czytaj więcej po angielsku).

Na czym polega działanie i skuteczność terapii osoczem bogatopłytkowym?

Aktywowane płytki krwi, będące składnikiem osocza bogatopłytkowego produkują / uwalniają liczne czynniki wzrostu. W wyniku ich działania następuje pobudzenie procesów regeneracji tkanek: tworzenie nowych naczyń krwionośnych / poprawa odżywienia tkanki, zwiększenie ilości kolagenu / poprawa wydolności mechanicznej.

Czy terapia osoczem bogatopłytkowym PRP  jest bezpieczna?

Terapia czynnikami wzrostu opiera się na wykorzystaniu możliwości własnych organizmu do regeneracji. Stymulowanie tkanek do regeneracji jest możliwe dzięki precyzyjnemu podaniu skoncentrowanych czynników wzrostu, uzyskanego z krwi własnej pacjenta. PRP podaje się za pomocą iniekcji, czyli zastrzyku.

Podanie wykonuję pod kontrolą USG. Jako jeden z kilku Ortopedów w Polsce posiadam Certyfikat Polskiego Towarzystwa Ultrasonograficznego w zakresie Narządu Ruchu.

osocze bogatopłytkowe Ortopeda Warszawa
Certyfikat Polskiego Towarzystwa Ultrasonograficznego w zakresie narządu ruchu

Zabieg jest bezpieczny dla pacjenta. Wykonuję go z zachowaniem sterylności. Wykorzystanie preparatu z krwi własnej pacjenta minimalizuje wystąpienie powikłań typu reakcja uczuleniowa. Dodatkowo, osocze bogatopłytkowe, ze względu na zawartość białych krwinek, posiada właściwości bakteriostatyczne. W dużym stopniu zmniejsza to ryzyko lokalnej infekcji.

Jak uzyskujemy osocze bogatopłytkowe PRP?

Wykorzystywany jest dedykowany, specjalistyczny zestaw, do preparatyki krwi oraz wirówka laboratoryjna. Wszystko odbywa się na miejscu, bez konieczności przesyłania krwi pacjenta do zewnętrznego labolatorium.

Jak długo trwa zabieg?

Wizyta z podaniem czynników wzrostu trwa najczęściej 40-60 minut. Czas zależy głównie od miejsca podania oraz zaawansowania i rozległości leczonych zmian.

Jaki jest przebieg wizyty?

Najczęściej przebieg wizyty to:

• Wywiad
  • badanie
  • znieczulenie miejscowe
  • pobranie krwi (najczęściej 20-40 cm3)
  • preparatyka krwi
  • podanie miejscowe - zastrzyk

Czy ciąża jest przeciwwskazaniem do podania osocza bogato płytkowego?

Nie ma doniesień naukowych, na temat negatywnego wpływu miejscowego podawania osocza bogato płytkowego, u kobiet ciężarnych.

Czy PRP można stosować w trakcie karmienia piersią?

Nie ma doniesień naukowych, na temat negatywnego wpływu miejscowego podawania osocza bogato płytkowego, u kobiet karmiących piersią.

Czy stosuje się osocze bogatopłytkowe u dzieci?

Osocze bogato płytkowe stosowane jest u dzieci w tych samych przypadkach co u osób dorosłych.  Wskazania zdarzają się istotnie rzadziej, proporcjonalnie do występowania schorzeń takich jak: zmiany przeciążeniowe czy zwyrodnieniowe. Są one charakterystyczne dla wieku średniego, czy podeszłego, a nie dziecięcego. W związku z coraz częstszym wyczynowym uprawianiem sportu przez dzieci i młodzież, ilość przypadków użycia PRP u nieletnich wzrasta.